Registrering av personuppgifter
Personuppgifter kan enligt följande grunder föras in våra olika register:
-
Ett avtal där en person och församlingen kommer överens om att producera och fakturera en tjänst. Denna tjänst kan vara till exempel inlösning eller en förlängning av kolumbarienisch, bokning och/eller hyrning av en församlingslokal eller fakturering av en prestation enligt prislistan till en kund (församlingsmedlem eller någon annan person)
-
Bokningar av kyrklig verksamhet, förrättningar och personkontakter
-
En person som anmäler sig till ett evenemang, en utflykt, en klubb eller något annan tillställning som kräver en anmälan.
-
Församlingen sköter en lagstadgad uppgift, till exempel en vigsel, ett dop eller en jordfästning.
-
Ansökan och behandling av bidrag. Personuppgifter används då beslut fattas. Uppgifter som samlas in är bl.a.: kontaktuppgifter, uppgifter om ekonomisk situation, vid behov uppgifter om hälsotillstånd, övriga uppgifter som behövs för att ta beslut om bidrag.
-
Frivilligarbetare, förtroendevalda, löne- och arvodestagare. Uppgifter som samlas in är de personuppgifter som behövs för att kunna betala ut lön eller arvode, kontaktuppgifter och bankförbindelseuppgifter.
Den registrerade kan begära att församlingen ändrar fel i personuppgifterna i registret. Den som gör ändringen skall identifiera sig.